Pražská mešita není pouze pro muslimy. Je otevřena každému, kdo do ní přichází s dobrým úmyslem, s cílem získat nové informace nebo se chce jen seznámit s prostředím mešity. Přesto jsou tu určitá pravidla, která by měl každý návštěvník mešity respektovat, aby nenarušil určitou výjimečnost a posvátnost tohoto místa, aby bral ohled na probíhající modlitbu nebo páteční kázání.
Doporučení pro nemuslimy při návštěvě mešity
První doporučení se týká oblečení. Mešity a modlitebny jsou sakrální prostory, kde mimo jiné probíhají modlitby a čte se Korán, proto je nutné z respektu k tomuto prostředí dodržovat určitá pravidla. Požadavky na oblečení jsou rozdílné pro muže a pro ženy. Muži do mešity nemají přicházet v krátkých kalhotách nad kolena, a rovněž by měli mít zakryté břicho. Ženy nemají mít odhalené nohy, břicho, ramena a nemají mít ani hluboký výstřih. Šátek na hlavě pro nemuslimky není povinný, je však potěšující, když si šál nebo šátek přes vlasy dají. Všichni si v mešitě musí vyzout boty.
V mešitě se nehodí hlasitě mluvit. Pokud právě probíhá společná modlitba nebo páteční kázání, nesmí se mluvit vůbec. Pokud probíhá páteční promluva imáma, v klidu se posaďte za řadami sedících muslimů. Pokud probíhá jakákoliv modlitba, nesmí se procházet před modlícími se muslimy.
V žádném případě se neostýchejte na cokoliv zeptat. V islámu neexistují žádná tabu, o kterých by se nemělo mluvit. Nejlépe se obraťte na imáma nebo pracovníka mešity. V modlitebnách většinou lze získat i nějaké publikace, které vám přiblíží základy islámu.
Některá doporučení pro muslimy při návštěvě mešity
Jsou jisté způsoby, které má muslim dodržovat při návštěvách mešity:
- Měl by se snažit vypadat co nejlépe, když přichází do mešity. Alláh říká: „Synové Adamovi! Odívejte se do šatů ozdobných v modlitebně každé!“ (súra al-a‘ráf – Rozpoznání, verš 31)
- Měl by vyslovit prosbu při vstupu do mešity (Bože, prosím odpusť mi mé hříchy a otevři pro mě dveře milosrdenství), a vstoupit pravou nohou.
- Pozdravit muslimy, kteří jsou v mešitě, pozdravem „as-salám ‘alajkum“, ale pokud mají výuku, přednášku nebo se modlí, řekne pozdrav v duchu.
- Pomodlí se dvě rak‘a (dva cykly modlitby) jako pozdravení mešitě před tím, než si sedne. V jednom hadísu se říká: „Jestli někdo vstoupí do mešity, neměl by si sednout předtím, než se pomodlí dvě rak‘a.“
- V době, kdy čeká na modlitbu, by měl chválit Alláha a číst Korán jak jen může, a dělat nepovinné modlitby. Protože podle hadísu: „Kdo často navštěvuje mešitu a čeká na modlitbu po modlitbě, to jsou důvody pro vymazání hříchů a zvýšení odměny.“
- Měl by se vyhnout planému tlachání o nedůležitých světských záležitostech, vyhnout se lhaní a pomlouvání. V jednom hadísu se praví: „Jestli člověk věří v Alláha a v Den soudný, měl by mluvit dobře nebo mlčet.“
- Vyhnout se nakupování a prodeji uvnitř mešity.
- Neměl by v mešitě hledat ztracené věci, protože v hadísu se praví: „Kdo přichází do mešity z důvodu nalezení ztracené věci, Alláh mu ji nemusí vrátit.“
- Je neslušné zvedat hlas uvnitř mešity, s výjimkou čtení Koránu a chválení Alláha.
- Má se vyvarovat procházení před modlícími se muslimy, aby nevstoupil do prostoru jejich modlitby, a měl by se posadit, kde najde zjevně prázdné místo. Prorok Muhammad (nechť mu Alláh žehná a dá mír) řekl jednomu muži, který přišel pozdě k modlitbě a ve snaze sednout si co nejvíce dopředu překračoval řady již sedících muslimů, aby se už posadil, že už tak dosti lidem ublížil.
- Nerušit ostatní muslimy uvnitř mešity.
- Imám nebo samotný modlící se člověk by měl dát něco jako zábranu (tzv. sutra) před místo, kam pokládá čelo při prostraci. V jednom hadísu se praví: „Pokud se někdo z vás modlí, měl by si dát před sebe zábranu blízko místa jeho prostrace, aby jej satan nepřerušil při modlitbě.“
- Neprojít před modlícími se lidmi v místech, kam se pokládají při prostraci, protože je to učenci označeno jako zakázané (haram). V jednom hadísu se praví, že muž, který to ví a přesto to udělá, měl by stát 40…a vypravěči hadísu řekli, že nevědí, jestli se jedná o 40 dnů, měsíců nebo let.
- Snažit se udržovat mešitu čistou jak je to jen možné, neodhazovat nic, co by ji mohlo znečistit nebo znepříjemnit pobyt ostatním, nepsat po stěně atd.
- Nejen neznečišťovat mešitu, ale jestli někdo vidí něco špinavého, měl by to odstranit. V hadísu se praví: „Všechny skutky mého národa budou předvedeny v Den posledního soudu, dokonce i smítko, které muslim uklidí z mešity.“
- Muslim nesmí přijít do mešity se špatným zápachem, jako po jedení česneku, cibule nebo po kouření cigarety. Anděly mrzí to, co obtěžuje syna Adama.
- Nevodit do mešity velmi malé děti nebo duševně choré osoby, které nemají kontrolu nad tím, co dělají, protože by mohli rušit klid ostatních.
- Snažit se stát v prvních řadách v mešitě během společné modlitby, jak se praví v hadísu: „Nejlepší z mužských řad jsou ty první a nejhorší z nich jsou ty poslední, a nejlepší ze ženských řad jsou poslední a nejhorší z nich jsou jejich řady první.“
- Odcházet z mešity napřed levou nohou, říkajíc při tom: „Bože, prosím odpusť mi mé hříchy a otevři mi dveře Tvého milosrdenství.“