Kázání ze dne 12. 7. 2024

Páteční kázání 12. 7. 2024 (6. muharram 1446 H)   

Co nám přináší měsíc muharram

Chvála Alláhu. Jeho uctíváme a Jeho o pomoc prosíme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha a že Muhammad (salla lláhu ʻalajhi wa sallam) je Jeho služebník a posel. „Vy, kteří jste uvěřili, chraňte se před trestem Alláha a říkejte slova správná! On napraví vám vaše skutky a odpustí vám vaše hříchy; a ten, kdo poslechne Alláha a posla Jeho, ten dosáhne nesmírného vítězství.

Všemohoucí Alláh praví: „Zajisté počet měsíců u Alláha je dvanáct měsíců, stanovený v Knize Alláhově v den, kdy stvořil nebesa a zemi. A z nich jsou čtyři měsíce posvátné – a to je náboženství neměnitelné. Proto si v nich nečiňte vzájemně zlé.“ (9:36)

Abú Bakr – radija lláhu anhu – vyprávěl, že Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam – řekl: „Rok má dvanáct měsíců, z nichž čtyři jsou posvátné. Tři následují po sobě – dhu l-qa’da, dhu l-hidždža a muharram. Radžab stojí samostatně mezi měsícem džumádá a ša’bánem.“ Al-Hasan řekl: „Alláh započíná rok posvátným měsícem a zakončuje rok posvátným měsícem. Kromě ramadánu není v roce významnějšího měsíce pro Alláha, než je měsíc muharram.“

Alláh zahájil rok požehnaným měsícem, kdy zachránil Mojžíše a jeho lid před faraónem a jeho lidmi. Ustanovil, že v tomto měsíci se mají vykonávat činy poslušnosti, zbožné skutky a dodržovat půst. Abú Hurajra – radija lláhu anhu – tradoval podle Proroka – salla lláhu alajhi wa sallam – který řekl: „Nejlepším půstem po tom, který dodržujeme v ramadánu, je půst v měsíci muharramu. Nejlepší modlitbou po povinné modlitbě je noční modlitba.“ (podle Muslima) Měsíc muharram bývá nazýván hluchým měsícem kvůli tomu, jak moc je posvátný. Byl nazván „muharram“, tj. „zakázaný“/ „posvátný“ pro potvrzení skutečnosti, že je posvátný.

Alláh učinil velkou laskavost, když ustanovil poslední měsíc v roce měsícem uctívání a poslušnosti a první měsíc v roce měsícem uctívání a poslušnosti. Tedy člověk začíná rok přiblížením se k Alláhovi a stejně tak jej zakončuje. Ibn Radžab řekl: „Kdo se postí v měsíci dhu l-hidždža i v měsíci muharramu, zakončuje starý rok a zahajuje nový rok poslušností, předpokládá se, že mu to bude zapsáno tak, jako by vykonával činy poslušnosti po celý rok, neboť ten, jehož prvním činem je čin poslušnosti a posledním činem rovněž čin poslušnosti, se počítá jako ten, kdo vykonává činy poslušnosti po celou dobu mezi těmito dvěma činy.“

Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam – nazýval tento měsíc „posvátným Alláhovým měsícem“ a tímto mu dodával zvláštní význam, neboť tím, že ho nazval Alláhovým měsícem, dodal mu na cti a významu. Vzhledem k tomu, že tento měsíc byl vyhrazen jako výjimečný tím, že byl připsán Alláhovi, a půst je činem, který je výjimečný tím, že je připisován Alláhovi, je vhodné, aby byl tento měsíc připisovaný Alláhovi vyhrazen pro čin připisovaný Alláhovi, a tím je právě půst.

Měsíc muharram se vyznačuje zejména desátým dnem tohoto měsíce, což je den nazývaný „ašúrá“. Je to požehnaný a ctěný den, kdy Alláh zachránil Mojžíše – alajhi as-salám – před faraónem. Ibn Abbás – radija lláhu anhumá – vyprávěl, že Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam – přišel do Medíny, a když uviděl židy, jak se postí v den ašúrá, zeptal se: „Co to znamená?“ Odpověděli mu: „Tento den je dnem zbožnosti, kdy Alláh zachránil kmen Izraelitů před jejich nepřítelem, a Mojžíš se v tento den postil.“ (podle al-Buchárího)

Dokonce i Qurajšovci se v tento den postili a měli jej v úctě! Á’iša – radija lláhu anhá – vyprávěla, že Qurajšovci se ještě v předislámské době postili v den ašúrá a rovněž Posel Alláhův – salla lláhu alajhi wa sallam – se v tento den v době předislámské postil. (podle Muslima) Tajemství půstu v tento den spočívá v převzetí toho, co bylo ustanoveno v době předků. Akrima vyprávěl, že se ho na toto ptali a on odpověděl: „Qurajšovci se v době předislámské dopustili hříchu, který byl považován za velký prohřešek, a bylo jim řečeno, aby se postili v den ašúrá, aby to odčinili.“

Když přišel islám a Posel Alláhův – salla lláhu alajhi wa sallam – odešel do Medíny a uviděl, jak se židé v tento den postí z radosti nad záchranou Mojžíše, řekl: „Mám větší právo na Mojžíše než vy.“ A postil se v tento den a přikázal v tento den půst. (všichni se na tomto hadísu shodují)

Toto bylo na počátku druhého roku hidžry a půst v tento den byl povinný. Když se stal povinností půst v měsíci ramadánu, změnila se povinnost půstu v tento den na dobrovolný skutek. Á’iša – radija lláhu anhá – vyprávěla: „Když přišel Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam – do Medíny, postil se v tento den, tedy v den ašúrá, a přikázal v tento den půst. Když byl ustanoven za povinnost půst v měsíci ramadánu, upustil od (půstu) v den ašúrá. Kdo se jej chce postit, postí se, kdo nechce, nepostí se.“ (podle al-Buchárího)

Je třeba velmi dbát na půst v den ašúrá, neboť půst v tento den odčiní hříchy za celý předchozí rok. Ve sbírce správných hadísů imáma Muslima se traduje, že se jakýsi muž zeptal Alláhova Posla – salla lláhu alajhi wa sallam – na půst v den ašúrá a dostalo se mu odpovědi: „Doufám, že Alláh odpustí hříchy za celý předchozí rok.“

Podle Prorokovy tradice je dodržován půst i v devátý den, neboť Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam – řekl: „Budu-li živ ještě příštího roku, budu se zcela jistě postit i devátý den.“ (podle Muslima)

Zcela jistě není zavrhováno, pokud se člověk postí pouze v desátý den, dle slov Ibn Tajmíji – nechť je k němu Alláh milostivý: „Nemůže-li se člověk postit i den před tím nebo po něm, nechť se postí pouze v den ašúrá, a není mu to dáváno za zlé.“

Aktuality

Muslimská obec informuje

První den měsíce Dzu l-hidždža letos připadá na pátek 7. června (přesně začíná 6. června po západu slunce). Den Arafa (9. Dzu l-hidždža) připadá na

Více »
Verš z Koránu

Lidé, věru jsme vás stvořili z muže a ženy a učinili jsme z vás národy a kmeny, abyste se vzájemně poznali. Avšak nejvznešenější z vás před Alláhem je ten, kdo je nejbohabojnější – a Alláh je vševědoucí a dobře zpravený.

(Korán, 49:13)

Výroky

Abú Hurajra vyprávěl, že Alláhův Posel (mír s ním) pravil: „Ze všech věřících je ve víře nejdokonalejší ten člověk, jehož chování je nejvybranější, a nejlepší z vás jsou ti, kteří se chovají nejlépe ke svým manželkám.“

(At-Tirmidhí)