Kázání ze dne 15. 12. 2023

Datum: 15. 12. 2023 (2. džumáda al-áchira  1445 H)
Mešita v Praze

Dobré smýšlení o Alláhovi

Chvála Alláhu. Jeho chválíme a Jeho o pomoc prosíme. Ten, koho Alláh uvede na správnou cestu, toho z ní nikdo nesvede, a ten, komu Alláh dá zbloudit, toho už na správnou cestu nikdo neuvede. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha a že Muhammad (salla Alláhu alejhi wa sallam) je Jeho služebník a posel. „Vy, kteří jste uvěřili, chraňte se před trestem Alláha a říkejte slova správná! On napraví vám vaše skutky a odpustí vám vaše hříchy; a ten, kdo poslechne Alláha a posla Jeho, ten dosáhne nesmírného vítězství.“

Dobré smýšlení o Alláhovi je součástí upřímné víry. Je na věřícím, aby věřil, že se nad ním Všemohoucí Alláh smiluje, že mu odpustí, ctí ho a podporuje ho v dobách protivenství a zkoušek. Uvědomovat si Alláha v dobrém významu je duchovní činnost veliké váhy, má významný dopad v náboženství a pozitivní výsledek. Věřící člověk Ho potřebuje v záležitostech víry i v pozemských záležitostech. Imám an-Nawawí ve svém výkladu říká: „Dobře smýšlet o Alláhovi znamená myslet si, že bude k člověku milostivý a odpustí mu. Dobře smýšlet znamená také myslet si, že prosby budou vyslyšeny, že bude přijato pokání, že mu bude odpuštěno, prosí-li o odpuštění, že se mu dostane odměny, když bude vykonávat své náboženské povinnosti tak, jak má.“ Abú Hurajra (radhia Alláhu anhu) vyprávěl, že Prorok (salla Alláhu alejhi wa sallam) řekl: „Alláh pravil: ‚Jsem takový, jak o Mně Můj služebník smýšlí, a jsem s ním, když si Mne připomíná.‘“ (všichni se na něm shodují) V tradici, která je mu (radhia Alláhu anhu) připisována, se traduje, že Prorok (salla Alláhu alejhi wa sallam) řekl: „Všemohoucí a Vznešený Alláh pravil: ‚Jsem takový, jak o Mně Můj služebník smýšlí. Smýšlí-li o Mně dobře, počítá se mu to. Smýšlí-li o Mně špatně, počítá se mu to.‘“ Znamená to: „Jednám s ním tak, jak o Mně smýšlí, a činím to, co ode Mne očekává, dobré či špatné.“

Abdulláh bin Mascúd (radhia Alláhu anhu) řekl: „Přísahám při Alláhovi, věřícímu člověku se dostane dobra, když smýšlí dobře o Vznešeném a Všemohoucím Alláhovi. Přísahám při Alláhovi, když člověk smýšlí dobře o Vznešeném a Všemohoucím Alláhovi, dostane se mu podle jeho smýšlení, neboť dobro je v Jeho rukách.“ (podle Ibn Abí ad-Dunjá) Základem je to, aby každý muslim vždy smýšlel dobře o svém Pánovi, kdekoli a za každých okolností.

 Dobré smýšlení o Alláhovi se potvrzuje za různých okolností, např.:

1) Při úmrtí. Džábir (radhia Alláhu anhu) vyprávěl, že slyšel Proroka (salla Alláhu alejhi wa sallam), jak tři dny před svou smrtí říkal: „Když umíráte, smýšlejte o Vznešeném a Všemohoucím Alláhovi dobře.“

Anas (radhia Alláhu anhu) vyprávěl, že Prorok (salla Alláhu alejhi wa sallam) přišel k mladíkovi, který umíral, a zeptal se ho: „Jak se cítíš?“ Muž odpověděl: „Přísahám při Alláhovi, Proroku Alláhův, doufám v Alláha, ale obávám se svých hříchů.“ Prorok (salla Alláhu alejhi wa sallam) mu řekl: „Tyto dvě věci (naděje a strach) se neslučují v duši člověka jinak, než že Alláh mu dá to, v co doufá, a uchrání ho před tím, čeho se obává.“ (podle at-Tirmídhího)

2) Při neštěstí, starostech, v nouzi a dluzích:

„Ten, jenž utištěného vyslyší, když k Němu se modlí, jenž zlo odstraňuje a činí z vás dědice na zemi – je ten božstvem nějakým vedle Alláha? Jak málo dbáte na připomenutí!“ (Mravenci, 27:62)

Jednou z pozoruhodných věcí, o kterých jsem se dočetl na toto téma, jsou slova az-Zubajra bin al-Awwáma, potvrzená ve sbírce hadísů al-Buchárího, která řekl svému synovi Abdulláhovi (radhia Alláhu anhu): „Synu, budeš-li mít potíže splatit některý z mých dluhů, žádej o pomoc mého Pána.“ Abdulláh řekl, že vůbec nepochopil, co tím myslel, a tak se zeptal: „Otče, kdo je tvůj Pán?“ Az-Zubajr odpověděl: „Alláh.“ Pak Abdulláh řekl: „Přísahám při Alláhovi, kdykoli jsem měl potíže se splacením jeho dluhů, řekl jsem: ‚Pane az-Zubajra, splať za něj jeho dluhy.‘ A Alláh (mi pomohl) je splatit.“

3) Při prosebných modlitbách a pokání. Prorok (salla Alláhu alajhi wa sallam) řekl: „Když prosíte Alláha, buďte přesvědčeni o tom, že vaše prosby budou vyslyšeny.“

4) Při vykonávání zbožných skutků.

Zde je rozdíl mezi dobrým smýšlením a domýšlivostí.

Ibn al-Qajjim – nechť je k němu Alláh milostivý – řekl: „Rozdíl mezi dobrým smýšlením a domýšlivostí je zřejmý. Dobře smýšlet znamená začít pracovat, nabádat k práci, napomáhat jí a pokračovat v ní a to je správné. Vyzývá-li člověk k nečinnosti a dopouští se neposlušnosti, je to domýšlivost. Dobře smýšlet znamená mít naději. Koho naděje vede k poslušnosti a odvádí od neposlušnosti, pak je to správná naděje. Jestliže člověk nic nedělá a něco očekává a očekávání ho vede k nečinnosti a nedbalosti, pak jde o domýšlivce.“

Dobře smýšlet o Alláhovi znamená dělat vše pro to, abychom dosáhli toho, co je dobré, a zanechat všeho, co může přinést něco špatného. Toto je chvályhodné doufání. Pokud však dobře smýšlíme o Alláhovi a přitom neplníme své povinnosti, děláme, co je zakázané, tak je to ostudné a je to jištění se před Alláhovými úklady.

Věřící musí spojit dobré smýšlení, správné jednání a strach z Alláhova trestu. Není v tom žádný rozpor, vše má své místo.

Aktuality

Nová kniha – Zapečetěný nektar

Jedná se o podrobný životopis proroka Muhammada (mír s ním). Kniha Zapečetěný nektar (v arabštině ar-Rahíq al-Machtúm, angl. The Sealed Nectar) indického autora Safiho ar-Rahman al-Mubarakpuriho popisuje život člověka,

Více »
Verš z Koránu

Zbožnost nespočívá v tom, že obracíte tváře své směrem k východu či západu, nýbrž zbožný je ten, kdo uvěřil v Alláha, v den soudný, v anděly, Písmo a proroky a rozdává z majetku svého bez ohledu na lásku k němu příbuzným, sirotkům, nuzným, po cestě (Alláha) jdoucímu, žebrákům a na otroků vykoupení, a ten, kdo modlitbu dodržuje a almužnu udílí. A zbožní jsou ti, kdož úmluvy své dodržují, když je jednou uzavřeli a v protivenství, v neštěstí a v dobách násilí jsou trpěliví – to jsou ti, kdož víru pravou mají, a to jsou bohabojní.

(Korán, 2:177)

Výroky

„V žádném měsíci se Prorok (sallalláhu alajhi wa sallam) nepostil více než během šaabánu. Postil se po celý šaabán.“

(Á’iša)