Datum: 26. 5. 2023 (6. dhul qi´da 1444)
z archívu, Mešita v Praze
Náprava srdcí
Chvála Alláhu. Jeho uctíváme a Jeho o pomoc prosíme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha a že Muhammad (salla lláhu ʻalajhi wa sallam) je Jeho služebník a posel. „Vy, kteří jste uvěřili, chraňte se před trestem Alláha a říkejte slova správná! On napraví vám vaše skutky a odpustí vám vaše hříchy; a ten, kdo poslechne Alláha a posla Jeho, ten dosáhne nesmírného vítězství.“
Velkým darem, kterého se dostalo člověku do Alláha, je srdce. Mezi lidmi jsou tací, kterým Alláh daroval zdravé, pokorné a klidné srdce. Když jej zasáhnou různé situace v životě, takový člověk se pak snaží napravit sebe a své nedostatky. A jednou z důležitých věcí ve víře je, že každý muslim by se měl snažit o očistu svého srdce od všech špatností, aby byl zachráněn od utrpení v Den zmrtvýchvstání. Alláh říká skrze proroka Ibráhíma (mír s ním): „Nenech mě v hanbě v Den, kdy budou vysláni, v Den, kdy nebude platný majetek ani potomstvo, pouze ten, kdo přijde k Alláhovi se zdravým srdcem.“A to je pravda, milí bratři a sestry, křehkost srdcí a jejich pokora k Alláhovi je velkým darem od Milostivého a představuje velkou ochranu pro svého majitele před proviněním a hříchem.
Mezi lidmi jsou ale také tací, kterým Alláh dal kruté srdce, aby je vyzkoušel. V životě jsou před ně stavěny různé příklady a situace, které je však v nejmenším nezasáhnou, ani nepřivedou na cestu nápravy. A jejich hříchy očerňují jejich srdce tak, jak Alláh řekl v súře „al-Mutaffifín“ – „Však pozor! Naopak srdce jejich zrezivěla od toho, co si vysloužila.“ „Zrezivělé srdce“ v arabštině představuje slovo „rán“ a označuje srdce potištěné černotou z hříchů. A v sunnách Abú Dáwúda a at-Tirmidhího podle vyprávění Abú Hurajry (radhi lláhu anhu), se praví, že Posel Alláhův (salla lláhu ʻalajhi wa sallam) řekl: „Když služebník spáchá hřích, byla mu do srdce vhozena černá tečka, a když se kál a přestal hřešit a prosil o odpuštění, jeho srdce bylo očištěno, a když se opět dopustí hříchu, tečky přibudou, až mu zcela obalí jeho srdce, a to je „rán“, jež Alláh vzpomněl v Koránu.“ A proto i Posel Alláha (salla lláhu ʻalajhi wa sallam) se ve své prosbě („duá´“) obracel k Alláhovi s žádostí o ochranu před srdcem, které nemá pokoru.
Štěstí člověka mnoho závisí na srdci, na tomto malém orgánu, který se nachází v našem těle, o kterém vyprávěl „al-Mustafá“ (salla lláhu ʻalajhi wa sallam)), když řekl: „V těle se nachází jedna jeho část, a ta když se napraví, napraví se pak celé tělo, a když se zkazí, zkazí se celé tělo, a tím je právě srdce.“
Proto je srdce vskutku přesnou váhou k přijetí našich činů Alláhem, je místem víry a přesvědčení o jedinečnosti Alláha. Zároveň je místem, do kterého nahlíží Alláh, jak je uvedeno ve výroku: „Alláh se nedívá na váš obraz či vaše těla, ale dívá se do vašich srdcí a na vaše činy.“ Proto je třeba se soustředit na nápravu našich srdcí, a to pokorou k Alláhovi. Jestliže se srdce napraví, objeví se stopy nápravy na chování člověka.
Existují příčiny, proč jsou některá srdce tvrdá a také cesty, jak je napravit.
Příčiny zkaženosti a krutosti srdce
- Páchání hříchů je jednou z největších příčin vedoucí ke krutosti a zkáze srdcí.
- Rozpory a nedorozumění mezi lidmi v tomto životě negativně ovlivňují srdce, které se pak stávají tvrdými. Kolik už bylo lidí, kteří se modlili, postili se, dávali almužny a dělali dobré skutky, ale jejich činy zůstaly nepřijaty právě pro jejich nesnášenlivá srdce. Posel Alláhův (salla lláhu ʻalajhi wa sallam) vyprávěl, že činy těch, kteří mají nesnášenlivá a pohádaná srdce, nebudou přijaty Alláhem, dokud neočistí svá srdce od nesnášenlivosti a zloby a dokud je úplně neočistí od špatností. A Alláh říká v súře „al-Hašr“: „A ti, kdož přišli po nich, hovoří: „Pane náš, odpusť nám i bratřím našim, kteří nás předešli ve víře, a nevkládej do srdcí našich zlobu proti těm, kdož před námi uvěřili, Pane náš, vždyť Tys věru Shovívavý, Slitovný.“
- Další věcí, která kazí lidská srdce, je silné lpění na pozemském životě a podléhání jeho nástrahám a lákadlům. Je velice smutné, že někteří lidé lpí tak velice na pozemském životě, že proto dokážou obětovat vše a kvůli ziskuchtivosti jsou připraveni krást, podvádět a pracovat s lichvou, proti které bojuje Alláh a jeho Posel (salla lláhu ʻalajhi wa sallam). Alláh říká v súře „al-Baqara“:„Vy, kteří věříte, bojte se Alláha a zanechte poslední zbytky lichvy, jste-li věřícími! Jestliže tak neučiníte, připravte se na válku od Alláha a posla Jeho. Jestliže však se kajícně obrátíte, pak vám zůstane váš kapitál a nebudete tím škodit a nebudete tím poškozeni.“
Známky křehkého a zdravého srdce, z nichž si můžeme vzít příklad pro vyléčení těch nemocných.
K projevům zdravého srdce patří:
- Plnění veškerých druhů uctívání a účasti na nich s pokorou a v plném vědomí, a s přítomným srdcem. Alláh říká v súře „al-Bajjina“: „A přitom jim bylo pouze poručeno, aby uctívali Alláha, zasvěcujíce mu upřímně svou víru jako hanífové,…“ Muslim, který koná nepovinné druhy uctívání, i když jen v malé míře, ale s pokorou, upřímností a přítomným srdcem, je lepší než ten, který činí mnoho nepovinného uctívání, ale bez pokory a upřímnosti. Proto prorok Muhammad (salla lláhu ʻalajhi wa sallam)) objasňuje toto svým druhům, když jim vypravuje o Abú Bakrovi (nechť je Alláh s ním spokojen), o kterém řekl: „Avšak nepředbíhá vás o mnoho svou modlitbou ani svým půstem, ale něčím, co se uhnízdilo v jeho srdci.“ A Posel Alláhův (salla lláhu ʻalajhi wa sallam) tím mínil, že Abú Bakr uctívá Alláha s pokorou, upřímným srdcem a velkým citem. A proto bylo jeho místo u Alláha vyšší než v případě ostatních společníků.
- Správná recitace veršů Koránu či jejich pozorný poslech. A jednou ze známek zdravého a křehkého srdce je, když při čtení Koránu či jeho poslechu věřícímu začnou slzet oči či naskakovat husí kůže a třást se tělo, tak jak řekl Alláh Nejvyšší v súře „az-Zummar“: „Alláh seslal příběh nejkrásnější, knihu alegorickou i opakovaná vyprávění, z nichž husí kůže naskakuje těm, kdož Pána svého se bojí, potom však kůže i srdce jejich se obměkčí vůči připomenutí Alláhovu.“
A ten, kdo hledá zdravé, čisté a křehké srdce, nechť se pevně drží Koránu. Proto jednou z proseb Alláhova Posla (salla lláhu ʻalajhi wa sallam) bylo: „Alláhu, učiň Korán jarem našich srdcí a světlem našich hrudí.“
- Jedním ze znamení zdravého srdce je neustálé připomínání si smrti a příbytků posmrtného života. Každý začátek má také svůj konec, a po tomto životě je příbytek, kde se člověk usadí, a buď je to Ráj, nebo Peklo. Alláh říká v súře –„Áli ‘Imrán“: „Každá duše okusí smrti, a teprve v Den zmrtvýchvstání obdržíte plně své odměny.“ A dále říká v súře an-Nisá´: „Ať kdekoliv budete, smrt vás zastihne, i kdybyste byli ve věžích opevněných.“
Proto člověk, který vzpomněl ty, kteří opustili tento svět a jejich stav v hrobech, jeho srdce se obměkčí a povede ho na cestu pokory. Alláhův Posel (salla lláhu ʻalajhi wa sallam) proto nabádal lidi, aby navštěvovali hroby, jelikož si tak připomenou posmrtný život. Jeden z následovníků, když pocítil tvrdost ve svém srdci, vykopal ve svém domě hrob, poté se do něj položil na hodinu, a vyřkl tato Alláhova slova (ze súry „al-Mu’minún“: „A když k některému z nich přichází smrt, tu volá: „Pane můj, dej mi vrátit se na zemi. Možná že vykonám něco dobrého v tom, co jsem zanedbal!“ Poté tento muž říká sám sobě: „Nyní ses vrátil k životu, tak vykonej dobro před tím, než přijde smrt.“
Ó Alláhu, očisti naše srdce od přetvářky, naše činy od špatností, naše jazyky od lží a naše oči před zradou.