Kázání ze dne 4. 3. 2022

Vliv náboženských obřadů na chování muslima

Datum: 4. březen 2022
Imám: Dr. Usama al-Deiri

Chvála Alláhu. Jen Jeho uctíváme a Jeho o pomoc prosíme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha a že Muhammad (salla lláhu ʻalajhi wa sallam) je Jeho služebník a posel. „Vy, kteří jste uvěřili, chraňte se před trestem Alláha a říkejte slova správná! On napraví vám vaše skutky a odpustí vám vaše hříchy; a ten, kdo poslechne Alláha a posla Jeho, ten dosáhne nesmírného vítězství.“

Všemohoucí Alláh – chvála Mu – stvořil člověka k velkolepému účelu a vznešenému cíli. Všemohoucí praví: „A džiny a lidi jsem jedině proto stvořil, aby Mne uctívali.“ (51:56) Islámské právo se vyznačuje tím, že všechny každodenní činnosti člověka spojuje poutem náboženského přesvědčení, aby se zlepšovalo jeho chování v životě, uspořádal jeho život v prvé řadě ve vztahu s jeho Stvořitelem, pak se sebou samým, s jeho okolím a všemi lidmi. Uctívání zahrnuje to, co bylo uloženo jako povinnost, tedy pilíře islámu a dále všechny ostatní způsoby uctívání až po dobrou morálku a chování vůči ostatním a to zejména zde na Západě. Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam – řekl: „Byl jsem poslán, abych dovedl dobré mravy k dokonalosti.“

Kdo se zamyslí, nad těmito způsoby uctívání, zjistí, že učí muslima dodržovat určitá pravidla v jednání s muslimy i nemuslimy v České republice, od mluvení po jednání s lidmi. Mezi pozitivní vlivy, které mají různé způsoby uctívání na chování muslima, patří očištění duše muslima a jeho chování a povznesení jeho mravů. Modlitba zabraňuje špatnostem a zavrženíhodným věcem. Všemohoucí Alláh praví: „… vždyť modlitba odvrací od nemravností a věcí zavrženíhodných!“ (29:45) Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam – řekl: „Komu modlitba nezabrání v nemravnostech a zavrženíhodných věcech, ten se vzdaluje od Alláha.“ (sbírka at-Tabaráního)

Povinný půst brání člověku v tom, aby se dopouštěl zakázaných věcí a aby myslel jen na své potěšení, vede ho k bohabojnosti, protože člověka umravňuje, buduje dobré hodnoty v jeho životě. Proto Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam – spojil svou výzvu k bohabojnosti a k dobrým mravům, když řekl: „Buď bohabojný, ať jsi kdekoli, odčiň špatný čin dobrým, chovej se k lidem mravně.“

Pozitivní vliv uctívání potvrzuje almužna (zakát), která je jedním z nejlepších prostředků k očištění duše od lakomství, hrabivosti a sobeckosti a vštěpuje smysl pro ctnost, náklonnost a soucit. Všemohoucí Alláh praví: „Ber ze jmění jejich almužnu, kterou je očišťuješ a ospravedlňuješ!“ (9:103)

Při plnění velké pouti muslim snáší útrapy v podobě cesty, kterou musí urazit, a obtíží na ní a přitom si přeje, aby byla pouť požehnaná. Vyžaduje to od muslima, aby se dobře choval k lidem, hezky k nim hovořil, nedopouštěl se ničeho špatného, nehádal se. Všemohoucí Alláh praví: „… nechť zdržuje se žen, prostopášností a hádek během pouti!“ (2:197) Různé činy uctívání v islámu v sobě obecně nesou pojmy jako jednota, soudržnost, rovnost, sblížení, souznění, přátelství a náklonnost. Odstraňují také sociální rozdíly a rozdíly mezi jednotlivými vrstvami společnosti při společné páteční modlitbě, při společné modlitbě, při shromáždění muslimů na velké pouti, společenskou solidaritou prostřednictvím almužny.

Služebníci Alláhovi, kdo chce vidět, jak působí činy uctívání na jeho chování v životě, nechť nejprve pojme dobrý úmysl s upřímnou oddaností k Všemohoucímu Alláhovi – chvála Mu. Všemohoucí Alláh praví: „A přitom jim bylo pouze poručeno, aby uctívali Alláha, zasvěcujíce upřímně svou víru…“ (98:5) Muslim musí dělat vše pro Všemohoucího Alláha, aby se plody jeho činů uctívání projevily na jeho duši, majetku i dětech. Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam – se zmínil o člověku, který podnikl dalekou cestu, je zbědovaný a zaprášený a pozvedne ruce prosebně k nebesům: „Ó Pane, ó Pane!“ A přitom jeho jídlo pochází ze zakázaného, jeho pití pochází ze zakázaného, oblečení i živobytí má původ v zakázaném. Jak by mohli být prosby takového člověka vyslyšeny? (sbírka správných hadísů od Muslima)

Toto poučení od Proroka – salla lláhu alajhi wa sallam – ukazuje na to, že uctívání v islámu musí být propojeno s reálným životem muslima. Uctívání nejsou jen zvyky, které člověk vykonává nebo tradice, které provozuje, pohyby, které jsou viditelné a které vykonává svými končetinami. Víra musí zapůsobit hluboko v srdci, musí se rozlévat až do končetin, musí být propojena s muslimy.

Ó Alláhu, ochraňuj muslimy všude na světě, dej, ať je tato země a všechny ostatní země bezpečné.

Aktuality

Dr. Jusúf al-Qaradáwí

Zemřel Dr. Jusúf al-Qaradáwí

Dr. Jusúf al-Qaradáwí byl předním muslimským učencem, jenž zasvětil svůj život islámu. Narodil se r. 1926 v Egyptě a vystudoval káhirskou univerzitu al-Azhar. Je autorem

Více »
Verš z Koránu

Rcete: „Uvěřili jsme v Boha a v to, co seslal nám, i v to, co seslal Abrahamovi, Ismaelovi, Izákovi, Jakobovi a kmenům, i v to, co bylo dáno Mojžíšovi, Ježíšovi, a v to, co bylo dáno prorokům od Pána jejich. My nečiníme rozdíl mezi nimi a do vůle Pána svého jsme odevzdáni!“

(Korán, 2:136)

Výroky

Ibn Mas‘úd vyprávěl, že Alláhův Posel pravil: „Závidět (ve smyslu toužit po stejné věci, bez nepřejícné žárlivosti) smíte pouze dvěma lidem: tomu, koho Alláh obdařil majetkem, jenž pak utratí v dobré věci, a tomu, koho Alláh obdařil moudrostí, kterou pak předává druhým lidem a podle níž mezi nimi soudí.“

(Al-Buchárí a Muslim)